TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWAT

Sunday 20 April 2008

Reformasi Untuk Majlis Agama Islam Pulau Pinang

Salam sejahtera,

Sudah sampai masanya Majlis Agama Islam Pulau Pinang dirombak dan diberi nafas baru oleh kerajaan Pakatan Rakyat setelah lama dengan sifat 'kelesuan' sebagai badan yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal agama Islam di Pulau Pinang. Lebih-lebih lagi jika diimbas kembali segala 'ketidakpekaan' dan 'isu-isu' majlis terhadap segala yang bersangkutpaut dengan Islam, baik harta,hukum dan matlamat hala tuju keberkesanan agama Islam dipraktikkan.

Satu contoh yang boleh dikategorikan sebagai pengkhianatan dahulu terhadap tanggungjawab majlis ialah bersekongkol dengan pemimpin-pemimpin Umno yang berkepentingan untuk menyeleweng sekeping tanah wakaf yang dibawah jagaan Maipp di Jalan Dato Keramat (Kampong Makam Tn Hj Kassim) didalam Bandaraya Georgetown. Disekitar tahun 60'an lagi komplot itu telah mula berpakat dengan Maipp,juga Majlis Perbandaran Pulau Pinang serta Pejabat Tanah Pulau Pinang untuk menyeleweng agar tanah itu dapat dibangunkan dengan memberi tapak ditanah itu untuk pembinaan sebuah stesyen minyak petrol (Mobil) kepada kroni Umno ,mungkin salah satu matlamat DEB yang diteriakkan di Komtar tempoh hari ?

Dengan sokongan kuat pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang waktu itu arwah Syed Abas Al Habshee dan Yusof Latif orang kuat Umno Pulau Pinang ketika itu mereka merancang dengan liciknya tapi berkat tentangan Allahyarham Pak Salim Hashim dan sahabat-sahabat serta doa setiap penduduk yang mahukan keadilan maka tanah wakaf itu terselamat dengan kehendak Allah swt.

Berbagai tekanan yang sungguh jahat dan zalim menimpa Allahyarham Pak Salim selepas itu, sehingga difitnahkannya sebagai pencetus huruhara dan sebagainya,mengakibat beliau disumbat kepenjara dibawah ISA ! Ini hanya satu contoh khianatnya pemimpin Umno ,tetapi Allah jua yang maha mengetahui dan maha bijaksana, berbagai usaha dan ikhtiar dijalankan untuk membebaskan beliau sehinggalah kebenaran tertegak jua dimana dibawah Perdana Menteri waktu itu Tun Dr Ismail maka Pak Salim dibebaskan tanpa syarat atas dakwaan ISA palsu itu !

Semenjak waktu itu sampailah sekarang dimana telah beberapa kali Yang Dipertua Majlis bertukar orang tapi kerja-kerja jahat pemimpin-pemimpin Umno masih berusaha untuk mendapatkan 'tanah wakaf' itu yang kini bernilai jutaan ringgit , dengan kedudukkan ditengah-tengah bandaraya Georgetown tidak hairanlah para perompak dan penyamun rakus dari pemimpin-pemimpin Umno ini bersusahpayah mencari helah dan cara untuk menjayakan hasrat mereka .

Dengan kebanyakkan ahli majlis dilantik dari kalangan ahli Umno serta juga YDP pun dari Umno senanglah kerja komplot untuk menipu dengan bantuan MPPP dan pihak-pihak yang bersangkutan. Tapi dengan merudumnya kerajaan BN diPulau Pinang maka hasrat perompak-perompak Melayu Umno ini terbantut dan jutaan ringgit yang telah diulit mimpi indah terbang jauh entah kemana !

Untuk makluman Umno juga telah mendirikan bangunan haram diatas tanah kawasan kubur tepi masjid menjadi bangunan Umno untuk pelbagai guna seperti acara keraian,politik dan pesta juga boria ! Bayangkan semua ini diatas kubur ! Laporan pada Maipp hanya seperti 'badak itu pekak' mungkin kerana berbau Umno ! Bangunan itu masih digunakan sehingga kini !

Kita sebagai orang-orang Melayu Islam di Pulau Pinang sangat berharap tidak mendapat Yang Dipertua seperti yang sudah-sudah dari perompak-perompak Umno yang bertopengkan Islam juga sekelian ahli majlis yang bakal dilantik PR agar betul-betul dari kalangan yang peka dengan kehendak semasa bagi hal ehwal orang-orang Islam,pembangunan harta dan pusaka warisan Islam juga keperihatinan demi keadilan.

Anggaplah penjawat-penjawat Umno dahulu itu sebagai 'luncai dan labu-labunya ' sebagai iktibar, al Fatihah untuk Allahyarham Pak Salim Hashim dan sekelian para syuhada , wassalam.

No comments:

BERSIH 3.0- 28 April 2012 DATARAN MERDEKA

BERSIH 2.0 - 9 JULY 2011