TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWAT

Saturday 15 October 2011

Aircel, Ananda dan Dr M: Sebuah cerita paksaan buruk , rasuah dan kegiatan samseng


Aircel, Ananda dan Dr M: Sebuah cerita paksaan buruk , rasuah dan kegiatan samseng
Written by  Ismail Dahlan, Malaysia Chronicle


Pelawat sederhana ke India tidak akan terus ke Taj. Mereka yang tinggal tidak ada kemungkinan untuk lupa pengalaman itu secara terburu-buru. Anda segera diangkut dari debu, habuk dan kotoran yang adalah jalan-jalan di India, dari laungan pengemis-pengemis dan bunyi hon berlanjutan dari kereta-kereta, trak-trak dan lanca auto yang sentiasa hadir, bagi sebuah pulau yang mempesona keindahan senyap dan dongeng.

Di Chennai, ia Taj Coromandel (dinamakan sempena nama romantik yang purba untuk pantai barat daya India) yang sangat berada akan bersara untuk; sebaik sahaja mereka boleh keluar dari debu yang sangat menyerap kerongkong oleh debu Chennai.

Namun di hotel inilah pada November 2005, bahawa satu peristiwa apa hanya boleh digambarkan sebagai kegiatan samseng kolar putih akan berlangsung. Kalanithi Maran, saudara lelaki menteri telekom India waktu itu Dayanidhi Maran akan mengarahkan C Sivashankaran menjual syarikat beliau, Aircel, kepada Maxis.

Saksi-saksi
Selama dua tahun, Dayanidhi Maran telah melambatkan pengeluaran lesen-lesen yang akan membenarkan Mr Sivashankaran terus beroperasi syarikat beliau dengan jayanya. Mr Sivashankaran yang telah meneraju Aircel sejak 1994, terpaksa menjual syarikat beliaupada sebuah syarikat dari Malaysia dengan tiada kehadiran di India, Maxis. Mr Sivashankaran juga terpaksa menanggung penghinaan dari Ralph Marshall, orang gaji Ananda Krishnan, memberitahu dia yang Maran telah meluluskan jualan.

Sebaik sahaja Mr Sivashankaran menjual syarikat beliau, semua lesen cemerlang telah diproses dengan beria-ia dan pantas; tiada lagi burueaucratic mengadakan sekatan. Bayaran bagi Marans daripada Maxis ialah 550 crores, kasar setara RM 400 juta. Semua ini dikatakan dalam FIR (First-Information Report) yang CBI India telah failkan terhadap Marans, Maxis, Astro, Ralph Marshall dan Ananda Krishnan.

CBI menjangka mempunyai saksi-saksi dalam bentuk Mr Sivashankaran, Ms Suneeta Reddy (yang telah terlibat dalam pembelian Aircel sebagai rakan India Maxis), dan pelbagai individu lainnya. Jerut makin mengetat sekitar pemain-pemain utama dalam paksaan dan pembelian Aircel yang seperti mafia ini . Yang hampir dijangka seperti melihat Tony Soprano dalam latar belakang, berdiri bersama-sama sebatang curut dalam mulut beliau dengan satu senyuman puas.

Mendakwa dari Singapura
Mr Sivashankaran mendakwa Maxis dalam mahkamah Singapura; dia tidak boleh dipersalahkan jika dia tidak menjangka untuk mendapatkan keadilan di Malaysia. Ananda Krishnan ialah satu lelaki berpengaruh di Malaysia, seorang rakan rapat Mahathir Mohammed, bekas Perdana Menteri Malaysia bersifat diktator.

Mahathir tetap pemain kuasa dalam politik Malaysia dan paling baru, telah bertanggungjawab untuk memburu Abdullah Baddawi yang malang daripada kekuasaan. Anak lelaki Mahathir, Mokhzani, menjadi ahli lembaga Maxis. Perniagaan-perniagaan kebanyakan daripada Ananda Krishnan, mengkagumkan, tidak boleh dikendalikan di Malaysia tanpa satu lesen sejak mereka berada dalam kuasa, perjudian dan sektor telekomunikasi. Ananda Krishnan sudah pasti perlu mahir dalam mengurus dan mendorong ahli-ahli politik untuk lakukan bidanya.

Satu jenayah di Malaysia merasuah pegawai asing
Jika aduan terhadap beliau benar ada, dia mungkin telah menjadi tamak di India, atau cuai, tetapi akibat-akibat ini tidak akan menumpukan perhatian dengan mudah .

MP Malaysia, termasuk Sivarasa Rasiah dan William Leong PKR telah pun menuntut yang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat Ananda Krishnan; kerana ia ialah satu jenayah di Malaysia merasuah pegawai asing. Tian Chua dari Batu bimbang yang Ananda Krishnan mungkin telah mengunakan taktik-taktik yang sama di Malaysia dan mahu satu penyiasatan ke dalam semua perjanjian kerajaan Malaysia yang telah dibuat dengan Ananda dan syarikat-syarikatnya.

Walau apa pun penghujung urusan buruk ini, ia adalah bencana PA(perhubungan awan) yang lebih banyak untuk Ananda Krishnan, Maxis dan syarikat-syarikat berkaitannya. Ananda Krishnan telah biasa mempertahankan satu sikap tidak menonjolkan diri, walaupun senyuman lebar seperti nosferatunya itu kerap ditampilkan dalam laporan-laporan berita, tetapi dia perlu menjelaskan dirinya sendiri kali ini; paling sedikit, bagi CBI.

Untuk mereka yang mahu membaca CBI FIR untuk diri mereka, NDTV telah menerbitkannya di :
http://www.ndtv.com/article/india/ndtv-exclusive-read-the-cbi-fir-against-maran-140920

Malaysia Chronicle
Ehsan Malaysia Chronicle


Terjemahan jingoza
14102011

1 comment:

Cikli said...

busung tutup sana-sini pun tetap berbau

BERSIH 3.0- 28 April 2012 DATARAN MERDEKA

BERSIH 2.0 - 9 JULY 2011