TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWAT

Thursday 15 May 2008

Pembaziran Dan Penyelewengan Yang Sakan

Salam sejahtera

Sejak PRU-11 tahun 2004 hingga 2007 Petronas telah menyerahkan pada kerajaan Terengganu sejumlah RM 7,364,000,000,00 iaitu RM 7.364 Billion mengikut kata Senator Datuk Amirsham di parlimen setelah BN merampas kembali Terengganu dari kerajaan pimpinan PAS, lebih kurang tiga tahun wang sebanyak itu telah difaraidkan Idris Jusoh sesama kroni Umno/BN konon demi memajukan negeri Terengganu ! Terkini bekas menteri besar itu mempertikai kenyataan Senator itu mengenai jumlah sebenar dari pusat ! Katanya hanya RM 1.3 billion sahaja bukan RM 7.364 ,siapa yang betul ?

Dan bagaimanakah wang (ehsan) ini dibelanjakan ? Adakah satu badan atau panel menyemak dan memantau pengurusan wang ini diperingkat negeri atau pusat,adakah akauntabiliti perbelanjaannya dan urusan tadbir serta tanggung-jawab kewangannya dilakukan sepenuh keikhlasan ,amanah dan kejujuran ?

Siapa yang memberi kataputus untuk perbelanjaan semua wang itu kerana wang sebanyak itu bukan kes main-main , ini amanah besar diberi dengan tujuan murni menaikkan taraf hidup rakyat serta pembangunan negeri Terengganu ! Tapi apakah yang sudah dinikmati rakyat ? Berapa banyak projek menguntungkan rakyat Terengganu (Monsoon Cup,Taman Tamadun Islam) ? Terengganu difahamkan salah sebuah negeri termiskin diMalaysia sampai kini ! Adakah pihak kerajaan pusat peka dan prihatin apa terjadi disana ? Atau mungkin mereka tahu tapi kerana seangkatan dalam Umno maka menjadi biasa saja padahal ini perlu 'check & balance' mengaitkan berbillion ringgit ! Apakah ada laporan dan penyiasatan dari BPR ? Yang hanya nampak adalah senyap dan sepi, seperti ular sawa kekenyangan tidurlah beberapa minggu hingga lapar kembali !

Tidak cukup kerja jahat Umno/BN pusat menyekat wang Petronas semasa kerajaan PAS memerintah, cara kegunaan dan ketelusan juga amat diragui bagaimana 'perbelanjaan' wang itu ! Amat pelik mengapa menyekat terhadap PAS sedangkan wang itu hak rakyat Terengganu yang terdiri dari Melayu yang beragama Islam umumnya ? Tidakkah ini perbuatan khianat dan paling dengki ? Apakah kerajaan pusat dari agama majusi atau yahudi tahap paling ganas dan zalim ? Tidak mungkin beragama Islam jika ini tindakannya !

Juga apa terjadi wang yang disekat itu kini ? Jika masih dibicarakan dimahkmah berapa lamakah agaknya akan diketahui keputusannya ? Sungguh senang dan licik mereka seleweng harta negara tapi berdalih dengan berbagai helah dan projek itu ini !

Lihat pula satu lagi pembaziran hebat oleh kerajaan Umno/BN yang sangat perihatin terhadap kebajikan rakyat , hanya untuk halwa telinga pemimpin-pemimpin Umno/BN yang prihatin konon membelanjakan RM 500 juta dalam sepuluh tahun membiayai Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) guna wang Petronas ! Dengan mengajikan RM130,000 sebulan hanya untuk konduktor orkestra tidak termasuk anggota lain yang terdiri dari 95 % rakyat asing ! 95 peratus pemuzik asing itu dibayar antara RM16,000 hingga RM28,000 sebulan dan mendapat dua bulan cuti bergaji setiap tahun, manakala penolong konduktor dibayar gaji RM50,000 sebulan. Tidakkah ini pembaziran dan penyelewengan yang lumayan ?

Malah dalam Islam sendiri menegah pembaziran kerana ia kerja syaitan, apakah ini laungan Islam hadhari yang PM Malaysia canangkan ? Bukankah baik jika disalurkan bantuan pada pelajar-pelajar miskin tanpa mengira kaum,jadikan bantuan PTPTN mansuhkan pinjaman,bantuan pada semua badan kebajikan dan sekolah agama yang daif,ini semua untuk rakyat dimasa hadapan demi membangunkan rakyat berhemah yang benar-benar bertakwa dan beriman,takut pada Allah swt demi menghindar gejala tidak sihat yang bermaharajagila dewasa kini , bilakah semua pembaziran ini akan berhenti ? Wassalam

No comments:

BERSIH 3.0- 28 April 2012 DATARAN MERDEKA

BERSIH 2.0 - 9 JULY 2011