TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWAT

Monday 5 May 2008

Kongres Permuafakatan Melayu -Indah Kabar Dari Rupa ?

Salam sejahtera,

Maka berbagai resolusi pun timbul dan dibangkitkan oleh 'pemikir-pemikir' Melayu dalam Kongres Permuafakatan Melayu yang basi setelah lebih 50 tahun dari merangkak sampailah mungkin berlari sebuah negara bernama Malaysia !

Dengan tajuk dan usul-usul hebat yang memang telah di'resolusi'kan sejak tertubuhnya Malaysia yang kebanyakkan dipimpin oleh pemimpin-pemimpin dari Umno tapi berapa persen sahaja yang telah dicapai atau berjaya diamanahkan untuk rakyat Malaysia khususnya Melayu ? Sedikit contoh yang sangat bercambah soalan berapa banyak 'hak' seperti tanah reserve,pembelajaran bahasa Melayu (terutama jawi)dan Islam ,sekolah agama rakyat sampailah pada keperihatinan hak bersuara rakyat terhadap pelbagai penganiayaan ,salahgunakuasa dan kezaliman yang telah dipedulikan ?

Sungguh indah segala tutur dan janji-janji para pemimpin Melayu yang semuanya untuk Melayu dan Islam tapi berapakah ukuran tahap pencapaian dalam semua ini ? Melayu masih mengejar 30 % ?
Selagi pemimpin-pemimpin yang sangat korup,biadap,perasuah,tidak bermaruah dan amanah masih didalam kerajaan yang memerintah kini maka jangan mimpi segala resolusi akan jadi kenyataan, punca segala kebejatan juga kemungkaran kena dibersihkan dahulu baru boleh ber'resolusi' yang mana semuanya indah bila dibaca tapi amat sukar untuk dipraktikkan.

Bersemangat sungguh para pemikir memerah otak membentang segala hujah dan usul yang hanya akan jadi 'hikayat' mungkin ! Antara yang timbul adalah dari isu perlembagaan, institusi raja-raja Melayu dan kedaulatan, politik, ekonomi, Islam, Bahasa Melayu, pendidikan, sosial dan budaya malah berbagai lagi isu sampailah kepada ingin menubuhkan Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM) demi menuntut pelaksanaan , pertahanan dan pengisian kedaulatan Melayu juga Islam di negara ini !

Banyak yang diketengahkan dan jadi tuntutan tapi adakah telinga dan kuasa yang akan mendengarnya ? Inipun ditimbulkan selepas PRU-12 ,mungkinkah ada agenda pihak tertentu setelah merudum sokongan Melayu akar umbi ?
Harap janganlah resolusi hanya jadi retorik sahaja kerana masa kini menuntut anjakan pembaharuan yang sangat kritis,wassalam

No comments:

BERSIH 3.0- 28 April 2012 DATARAN MERDEKA

BERSIH 2.0 - 9 JULY 2011