TERIMA KASIH KERANA SUDI MELAWAT

Thursday 5 June 2008

BN Naik Minyak !


Salam sejahtera

Hurahara dan kacaubilau betul bila Perdana Menteri Malaysia umum kenaikan harga minyak! Berduyun meluru dan menyerbu kestesyen minyak mengisi seperti tiada esok pada hal bukanlah banyak mana dapat dijimatkan melainkan beberapa ringgit Malaysia yang nampak sudah mula menurun laju .Begitulah keadaan rakyat marhaen khasnya yang berpendapatan rendah terpaksa kena berjimat.Dan kata PM lagi rakyat kenalah 'ubah cara hidup' !

Alahai ubah macam mana agaknya jika bila minyak naik akan memberi kesan berantai menjangkiti segala bidang komersial dan barangan harian termasuk apasaja keperluan yang bersangkutan.


Kenaikan adalah konon sebagai langkah mengawal subsidi untuk tampung kenaikan petrol,diesel dan gas sebanyak RM56 bilion setahun, mengikut kenaikan sedunia.Tapi yang mengelirukan ialah Malaysia adalah 'net exporter' minyak mentah ,jadi ini bermakna Malaysia tidaklah meng'subsidi' RM56 bilion setahun sebagai yang PM kata tapi sebenarnya adalah kelebihan jumlah pendapatan jika semua minyak keluaran Malaysia diekpot !

Tetapi tidak ada apa-apa bayaran melambung atau cas dikenakan pun kerana kerajaan tidak rugi langsung sebab minyak itu hak sendiri dan tidak perlu membayar apa-apa bayaran untuk membekal pada sesiapa pun !

Jadi bila kerajaan Malaysia mengatakan ia akan menghapuskan apa yang dikatakan 'subsidi' yang tidak pun dibayar sebenarnya maka bermakna kerajaan memaksa rakyat menampung dan membeli balik keluaran negara sendiri dengan harga yang lebih tinggi . Dan setiap individu rakyat Malaysia terpaksa menanggung beban ini ! Apa pula nasib jika yang berpendapatan rendah dan menganggur!

Ibarat nasi tambah PM Malaysia mengumumkan lagi bagi penyedap rasa gulana kerajaan akan perkenalkan rebat tunai bahan api dibayar kepada pemilik kenderaan persendirian sebagai satu bentuk subsidi minyak ! Bolehkah ini membantu ? Secara kasar jika RM10 minyak sehari sebulan RM300 x 12bulan=RM3600-rebat RM625=RM2975 kena tanggung setahun !

Ini tidak melambangkan kepayahan pada kerajaan Malaysia memandangkan syarikat minyak Petronas sudah pun memecah rekod mendapat laba dan untung yang amat lumayan,tapi hanya kepayahan pada rakyat semata-mata yang diperas demi keuntungan untuk kerajaan BN,seperti menghisap darah oleh sang lintah !

Perlu di ingat bahawa di samping pendapatan hasil petroleum, negara juga mempunyai hasil dari sumber lain seperti getah, sawit, taxation, balak dan lain lain.Pendapatan tahunan negara kalau di ambil kira harga minyak yang melambung naik bakal mencecah 200 billion setahun.Dari jumlah tersebut susahkah sumbangkan 50 billion untuk beri subsidi pada rakyat ?


Cuba bandingkan harga minyak negara dan negara pengeluar minyak yang lain:

Harga minyak seliter (dalam RM)

Malaysia RM2.70
Iran RM0.34
Venezuela RM0.16
Turkemenistan RM0.39
Arab Saudi RM0.19
Mesir RM0.81
Brunei RM 1.10 (S0.50)

Terdapat juga berita yang Petronas telah menyumbangkan sejumlah RM700 bilion kepada kerajaan BN selama 34 tahun yang bermakna kuranglebih RM20 bilion setahun ! Kemana wang negara ini dibelanjakan ?


Adakah negara akan bankrupt kalau turunkan harga minyak ?

Sudah tentu tidak.Sila lihat statistik perbelanjaan di bawah:-

Allocation untuk projek mega :-

Koridor utara : RM17.5 billion
Koridor timur : RM112 billion
Wilayah iskandar :RM47 billion
Koridor sabah :105 billion
Koridor Serawak :107 billion

Seperti sudah jatuh ditimpa tangga atau balak diumumkan juga oleh PM Malaysia pengstrukturan tarif baru untuk elektrik pada semua penguna domestik,komersial juga industri,ibarat serampang dua mata yang menguntungkan tapi tidak pada rakyat marhaen Malaysia !

Kini rakyat terpaksa menempuh masa depan yang cemerlang dan gemilang dalam gelap gelita mengais pagi dan petang demi sesuap nasi ,atau ubi kayu ?

Wassalam

No comments:

BERSIH 3.0- 28 April 2012 DATARAN MERDEKA

BERSIH 2.0 - 9 JULY 2011